نحوه چیدمان مبلمان در منزل

نحوه-چیدمان-مبلمان-در-منزل

اصول برترین چیدمان های داخلی در دنیا:

چگونه چیدمان خوبی داشته باشیم؟بهترین چیدمان متناسب با منزل شما چیست؟چگون ه خانه زیباتری داشته باشیم؟

اصلی ترین المان چیدمان خانه مبل های ماست. در این مقاله به شما تجربه خود درمورد نحوه چیدمان مبلمان را بیان می کنیم.

 یک اتاق خالی درست همانند یک کاغذ سفید می تواند یک چالش یا یک فرصت باشد. برای نحوه چیدمان مبلمان خانه روش های بسیار زیادی وجود دارد ولی سؤال این است که از کجا باید شروع کنیم؟

در این مقاله به بحث پیرامون قوانین اصولی در نحوه چیدمان مبلمان در منزل خواهیم پرداخت و به چند نکته کاربردی و ساده تقسیمشان میکنیم تا درک آن ها راحت تر باشد.

با مطالعه این مطلب متوجه می شوید هر وسیله ای را می بایست کجا بگذارید و از چه وسیله هایی نباید استفاده کنید،

با درک این مسئله، مبلمان و وسایل منزل خود را بسیار دقیق تر انتخاب می کنید.

نحوه چیدمان مبلمان در منزل

مبلمان منزل

البته لازم به ذکر است که این راهنمایی ها شما را یک روزه به یک طراح داخلی حرفه ای تبدیل نخواهد کرد، بلکه فقط راه صحیح را نشان می دهد ، کمک می کنند تا به نتیجه ای کاربردی و مطلوب دست یابید بدون این که دچار استرس شدیدی شوید.

فقط با این شیوه است که قادر خواهید بود چیدمان و دکوراسیونی حرفه ای داشته باشید به گونه ای که بقیه تصور میکنند یک طراح داخلی را استخدام کرده اید. در مطلب زیر چند نکته مهم را ذکر می کنیم.

نقطه کانونی در دکوراسیون

در این بخش توضیخاتی در خصوص کارایی و نقطه کانونی در دکوراسیون ذکر خواهیم کرد.

جهت کارامد بودن نحوه چیدمان مبلمان لازم است درباره استفاده ای که قرار است از فضا بکنید شفاف سازی کنید. با این عمل مناسب ترین نوع مبلمان مشخص می شود و به میزان فضای لازم برای نشستن پی می برید.

نقطه کانونی در دکوراسیون

نکته مهم دیگر در مورد فوکال پوینت یا همان نقطه کانونی است. یک تلویزیون ، شومینه یا هر لوازم دکوری دیگری میتواند به عنوان نقطه کانونی انتخاب شده و وسایل دیگر طبق آن چیده شود.

چنانچه قصد دارید این نقش را تلویزیون داشته باشد، فاصله مناسب برای چیدن مبلمان لازم است با سایز صفحه نمایش متناسب باشد، به عنوان مثال اگر تلویزیونی 40 اینچ دارید می بایست مبلمان خود را در فاصله سه برابری یعنی 120 اینچی (سه متری) بگذارید.

تقارن و تقدم در دکوراسیون داخلی

نکات مهم دیگر تقارن و تقدم هستند. همواره تلاش کنید اول بزرگترین تکه مبلمان را جاگذاری کنید، به عنوان نمونه تخت خواب در اتاق خواب یا مبل راحتی در اتاق نشیمن.

این قطعات بزرگ می بایست همواره روبروی نقطه کانونی دکوراسیون منزل قرار بگیرند، چنانچه منزلتان کوچک می باشد باید مبلمان را با فاصله نسبت به دیوار قرار بدهید.

تقارن و تقدم در دکوراسیون

ولیکن تقارن همان گونه که از نامش پیداست در مورد برقراری نظم مشخصی در نحوه چیدمان مبلمان در منزل می باشد البته باید گفت تقارن بیشتر مناسب اتاقهای رسمی منزل نظیر پذیرایی است ولی چینش غیر متقارن در اتاق های دیگر بهتر جواب می دهد بدین جهت که فضا را دوستانه نشان خواهد داد.

تنوع و ترافیک در محیط

دو عامل مهم دیگر در نحوه چیدمان مبلمان در منزل تنوع و ترافیک در محیط هستند. می بایست به روانی رفت و آمد در اتاق اهمیت زیادی دهید؛ چرا که وجود مبل رفت و آمد در اتاق را نباید مختل کند.

تنوع و ترافیک در محیط

برای رفت و آمد راحت بهتر است فاصله ای در حد یک متر را اطراف مبلمان آزاد بگذارید، شایان توجه است که عبور و مرور می بایست اطراف مبلمان باشد و نه از بین آن. تنوع در چیدمان را به وسیله مبلمانی با سایزهای گوناگون ایجاد نمایید، آیتم های بزرگ و بلند را با گذاشتن لوازمی به همان اندازه در سمت دیگر اتاق هماهنگ کنید، به هیچ عنوان دو قطعه بزرگ را کنار هم قرار ندهید.

تضاد در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون داخلی تضاد مفهوم مهمی می باشد، برای ایجاد آن لازم است خطوط انحنا دار و صاف را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال اگر مبلمان منزل مدرن می باشد یک میز گرد جلوی آن ها بگذارید.

تضاد در دکوراسیون داخلی

چنانچه مبلمان انحنا دار است، از میز گوشه دار و مستطیلی استفاده نمایید. نکته مهم دیگر دسترسی آسان به لوازم است، به عنوان مثال میز جلو مبلی می بایست نسبت به مبل ها در فاصله ای مناسب قرار بگیرد، که معمولاً این فاصله استاندارد 40 سانتی متر می باشد. با این عمل برای قرار گیری پاها فضای کافی فراهم شده است.

دور زدن و گردش اطراف چیدمان نیز می بایست به راحتی صورت پذیرد، همچنین در اتاق غذاخوری فاصله ای 70 سانتی بین دیوار و میز را حتماً باید رعایت نمایید. در اتاق خواب نیز بین دیوارهای کناری با تخت می بایست فاصله ای به اندازه 55 سانت وجود داشته باشد.

نهایتاً آخرین مورد طراحی و رسم چیدمان منزل بر روی کاغذ می باشد پیش از این که نیاز به حرکت لوازمی باشد. در این طراحی ابعاد اتاق، مکان درب ها،  پنجره ها و حتی کلیدهای برق نیز باید مشخص باشند. با این طراحی هم لازم نیست کار زیادی انجام دهید و هم لذت بیشتری می برید.

طرز چیدمان مبلمان در پذیرایی مربع

برای ساختن فضایی زیبا و هماهنگ لازم است تعادل را به منظور ست کردن وسایل منزل رعایت نمایید و انجام دادن اعمال طبق قوانین دکوراسیون در ارجحیت است. بنابراین میتوان گفت دقت و هنر شما با چیدمان مبلمان در منزل بیشتر به چشم می آید.

جدیدترین مبلمان نئوکلاسیک

طرز چیدمان مبلمان در پذیرایی مربع

اینکه اتاق نشیمنتان چه شکلی داشته باشد، در زمان دیزاین و چیدمان اهمیت فراوانی دارد. در ساخت منازل امروزی اتاق نشیمن به سبک مستطیل و یا مربع است که البته هر سبکی معایب و مزایای مخصوص خود را دارد که می بایست در زمان دکور با دقت بیشتری عمل کرد تا برای منزل خود به دور از کوچکترین اشتباه زیباترین و مناسب ترین چیدمان را رقم زنید.

به منظور چیدمان فضاهای مربع شکل نخست تلاش کنید از رنگهای مشابه و هماهنگ کمک بگیرید و نقطه کانونی را پیدا کنید. منظور از نقطه کانونی نقطه ای است که تلویزیون و یا برخی مواقع شومینه در آن قرار میگیرد و پس از تعیین نمودن آن نقطه، مبلمان تان را روبروی نقطه کانونی قرار دهید.

مبلمان را اصولاً در این فضاها بصورت مدرن و کلاسیک و زاویه دار و یا خطی بچینید. برای نشیمن های کوچک، هیچگاه طراحی اصولی نورپردازی و رنگهای شاد را فراموش نکنید.

طرز چیدمان مبلمان در پذیرایی مستطیل

به منظور چیدمان اتاق نشیمن مستطیل نیز می بایست قوانین خاصی را رعایت نمود؛ چرا که همواره در این سبک ها طول اتاق نسبت به عرض آن بیشتر است.

از جمله مشکلات مهمی برای این محیط ها، مشخص نمودن مسیری برای رفت و آمد محسوب می گردد؛ در حقیقت لازم است در راه عبوری نشیمن از قرار دادن لوازمی مانند مبل و میز پیشگیری نمایید.

شایان توجه است که هر اندازه سقف فضا بلندتر باشد اتاق شما باریک تر به چشم می آید.

طرز چیدمان مبلمان در پذیرایی مستطیل

توصیه می شود به منظور زیباتر دیده شدن فضاهای مستطیل شکل،  مبلمان را در انتهای اتاق بچینید. حتی الامکان از گذاشتن صندلی های اضافه در کنار ست مبلمان خود پرهیز کنید؛ چرا که موجب شلوغ به نظر آمدن فضا میشوید و این مسئله اصلاً خوشایند نیست.

پیش از هر چیزی ببینید به چه امکاناتی دسترسی دارید؟! و انتظارتان از فضای نشیمن، برآورده کردن چه نیازهایی می باشد؟! مبلمان منزل شما چند نفره هستند و تمایل دارید چگونه از آن ها استفاده نمایید؟!

شما پس از انجام این تجزیه تحلیل بخوبی می دانید که چه لوازمی در دسترس دارید در نتیجه به فضای پذیرایی با دیدی کلی بنگرید و با در نظر گرفتن ایده های کاربردی مناسب ترین چیدمان مبل را متناسب با فضای داخلی منزل خود انتخاب نمایید.

همانمطور که قبلاً اشاره نمودیم در نظر گرفتن مسیر رفت و آمد اصلی در یک سمت از اتاق پذیرایی بهترین روش برای ایجاد یک فضای آرامش بخش و راحت می باشد، که در عین حال حرکت در آن به سادگی جریان دارد.

در اینصورت رفت و آمد در این فضا برای کسانی که روی مبل نشسته اند، بدون هیچ مزاحمتی اتفاق میفتد و همچنین موانع در اطراف مسیر عبور، کم تر خواهد بود.

درنحوه چیدمان مبلمان در منزل چه اطلاعاتی قرار داده ایم ؟

این مطلب براتون مفید بود ؟

روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

رتبه متوسط 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون کسی به این مطلب رای نداده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *