نکات مهم برای استفاده از شومینه

جنس بدنه شومینه

بدنه شومینه های سنتی از داخل با آجر پوشیده می شود، این آجرها نسوز هستند و در اصطلاح به آنها آجر شومینه گفته می شود. آجرهای نسوز حرارت را از خود رد نمی کنند بلکه آن را به بیرون منتقل می کنند. این عمل باعث می شود حرارت به دیواره پشت شومینه انتقال پیدا نکند. شومینه های امروزی معمولا از مواد دیگری مثل فلز و چدن نیز ساخته می شوند.برای نمای شومینه ها از مواد گوناگونی می توان استفاده کرد.شومینه های سنگی، شومینه های سفالی، چوبی، آجری،و سیمانی از انواع مختلف شومینه ها هستند.

معایب شومینه

– موارد زیادی از شومینه ها از موادی مثل آجرهای سفالی، سیمان، گچ و سنگ ساخته شده اند که هیچ کدام ضریب رسانایی بالایی ندارند.

– چهار سطح شومینه در امر رسانش تقریبا هیچ نقشی بر عهده ندارند زیرا بین دیوارها و کف زمین قرار گرفته اند و در نتیجه رسانش این سطوح کمکی به گرم کردن خانه نمی تواند بکند.

– به دلیل زیاد بودن ضخامت مصالح به کار رفته در ساختمان شومینه گرما به سختی از مصالح عبور می کند.

– بین هوای داخل شومینه به دلیل اینکه درتماس مستقیم با شعله های آتش است و هوای داخل خانه، اختلاف تراکم وجود دارد. در نتیجه هوای سرد درون خانه به سمت شعله ها و فضای گرم داخل شومینه حرکت می کند و در داخل شومینه با استفاده از انرژی گرمایی گرم شده و از طریق دودکش از فضا خارج می شود. به این ترتیب شومینه تنها می تواند فضای کمی از اطراف خود را از راه رسانش و تابش گرمایی هیزم ها روی شعله گرم کند.

– شومینه گاز منواکسید کربن تولید می کند و این گاز به طور کامل از طریق دودکش دفع نمی شود، بنابراین بهتر است همه درزها را به طور کامل پوشانده نشوند و با این ترتیب اجازه می دهید این گاز خطرناک راهی برای خروج پیدا کند.

– استفاده از کلاهک روی خروجی هواکش شومینه بسیار مهم است. مسدود شدن هواکش می تواند باعث افزایش چند برابری مسمومیت با گاز یا خفگی شوند. برای جلوگیری از ورود سوسک ها، حشره ها و دیگر جانوران از راه خروجی های وسایل گازسوز، بهترین راه حل استفاده از توری های فلزی است.

– از میله هایی که به عنوان حفاظ جلوی شومینه قرار داده شده برای خشک کردن لباس استفاده نکنید. این کار می تواند باعث شود لباسها  بیش ازاندازه گرم شوند و در نتیجه موجب آتش سوزی شوند.

– اسپر ی و مواد اشتعالزا را باید از جلوی شومینه دور نگه داشت زیرا امکان انفجار و آتش سوزی وجود دارد. یکی دیگر از معایب شومینه به خصوص برای کسانی که بچه کوچک دارند نداشتن حفاظ در جلوی آن است که ممکن است موجب سوختن کودک و ایجاد خطر شود.

نظافت شومینه

کسانی که در خانه شومینه ای دارند که با  چوب و هیزم کار می کنند اگر می خواهند شومینه شان کمتر دوده ایجاد کند روی هیزم ها مقداری نمک بپاشند. این روش در فاصله طولانی تری شومینه را تمیز نگه می دارد. چنانچه آجرهای اطراف شومینه کثیف شد می توانید  از سرکه برای تمیز کردن آنها استفاده کنید. قلم مو را داخل سرکه سفید زده و روی آجرها بکشید و با دستمال خشک آجرها را تمیز کنید.

درنکات مهم برای استفاده از شومینه چه اطلاعاتی قرار داده ایم ؟

این مطلب براتون مفید بود ؟

روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

رتبه متوسط 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون کسی به این مطلب رای نداده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *