منبت کاری

furniture-woodcraving-300x180

منبت کاری

منبت کاری هنر حکاکی و کنده کاری روی چوب می باشد و نیازمند هنر و حوصله و ذوق و خلاقیت بسیار است، برای آشنایی بیشتر با این تکنیک با ما همراه باشید.

تاریخچه منبت کاری

اگر بخواهیم تاریخ دقیق آغاز این صنعت دستی را حساب کنیم باید به اولین وسیله برنده ای که بشر اولیه ایجاد کرد بازگردیم که متاسفانه به علت عمر کم چوب اشیای زیادی از آن زمان بجای نمانده است و قدیمی ترین نمونه این هنر یک تندیس چوبی است به نام شیخ آل بلد که در مصر کشف شده است و متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد است.

این هنر در ایران نیز از دیرباز وجود داشته و نمونه های آن را در آثار شوش و تخت جمشید می توان مشاهده نمود، هنر منبت کاری در دوره های بعد از آن نیز ادامه داشته و نمونه های ضریح و منبرهای کار شده از دوران تیموریان موجود است ولی اوج شکوفایی این هنر به دوره صفوی باز میگردد که آثار بسیاری از ظروف و رحل های قرآنی و یا ستون های چوبی بر جای گذاشته اند و متاسفانه در دوره های زند و قاجار از رونق افتاد و امروزه نیز در برخی شهرهای کشور همچون آباده و گلپایگان این هنر پر رنگ مانده است.

منبت کاری مبلمان

در شروع کار طرح مورد نظر روی چوب کشیده می شود و سپس اولین برش ها بر روی همین خطوط بوسیله  مغار منبت و ضربه زدن روی آن انجام می گیرد، باید توجه داشت برای راحتی کار تمام کنده کاری ها در جهت راه چوب و یا همان رگه های چوب انجام گیرد، بعد از آن که طرح اولیه بطور کامل برش خورد منبت کار زمینه را به عمق یک الی سه میلی متر خالی می کند و هر چه این عمق بیشتر باشد طرح برجسته تر و شکیل تر می شود ، وقتی این مرحله به پایان رسید و طرح از زمینه بطور کامل جدا شد با مغارهای ریزتر فرم دهی کامل تری انجام داده بعد از یک دوره سنباده کشی با قلم های بسیار ظریف طرح تکمیل می شود.

 

نگاهی به تکنیک منبت کاری روی چوب
منبت کاری مبلمان سلامی

مبل

هنر منبت کاری در صنایع مختلفی استفاده می شود ، از جمله مهم ترین و پرکاربردترین این صنایع می توان به مواردی از جمله دکوراسیون ، صنایع دستی ، مبل و مبلمان ، هدایای خاص ، تابلوهای نفیس ، منبت در گچ و ابزارهای ساختمانی و غیره اشاره کرد .

اما پرکاربردترین و پرطرفدار ترین منبت ها در ایران به صنعت مبلمان باز می گردد و طبق پیشینه ای که گفتیم ، از دورایام ایرانی ها علاقه زیادی به کارهای مبل منبت کاری شده داشته اند که به جرات می توان گفت این هنر به کشورهای دیگر نیز صادر و توسعه داده شده است .

مبل های استیل در حوزه صنایع کشورهای اسلامی و برگرفته از هنر اسلامی ایرانی توسعه زیادی پیدا کرده و امروزه مبل های استیل ایرانی ، مبل استیل عربی و خصوصا در کشور مصر طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند .

همینطور کشورهایی که دارای پیشینه و تمدن کهن می باشند همچون ایتالیا نیز می شود ردپاهای هنر و تمدن ایرانی و عربی را در آثار مبلمان آنها مشاهده نمود . آثار کلاسیک ایتالیایی نقش هایی کلاسیک از هنر منبت کاری قدیم ایرانی در خود دارند .

 

 

درمنبت کاری چه اطلاعاتی قرار داده ایم ؟

این مطلب براتون مفید بود ؟

روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

رتبه متوسط 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون کسی به این مطلب رای نداده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *