مبلمان کلاسیک و نیمه کلاسیک چه سبکی از مبل هستند؟

مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک و نیمه کلاسیک

مبلمان از جمله مهمترین کالاهای موجود در دکوراسیون داخلی است که انتخاب مناسب آن نقش بسیار مهمی در زیباتر دیده شدن چیدمان منزل خواهد داشت. مهمترین نکته در مورد انتخاب مبلمان تناسب سبک مبل با سبک کلی دکوراسیون داخلی است. در این مقاله به مبلمان کلاسیک و نیمه کلاسیک می‌پردازیم.

مبل کلاسیک چیست؟

مبلمان کلاسیک یکی از محبوب‌ترین انواع مبلمان است که با ویژگی‌های ظاهری‌اش شناخته می‌شود. مهمترین شاخصه مبل کلاسیک بدنه چوبی و منبت کاری‌های ظریف و سبک روی آن است. مبل کلاسیک دارای یک تاج ظریف و دسته‌های باریک چوبی است. در واقع باید گفت که مبلمان کلاسیک از نظر ظاهری بی‌شباهت به مبل‌های استیل نیست، با این وجود از نظر منبت کاری روی بدنه نسبت به این مبل ها منبت کاری‌های کمتر و ظریف‌تری دارد.

مبل کلاسیک
مبلمان کلاسیک

چوب با کیفیت

مبل کلاسیک و نیمه کلاسیک دارای بدنه چوبی است و از آنجایی که باید روی چوب های بدنه منبت کاری انجام گیرد، اصولا از چوب‌های مرغوب و با کیفیت برای این کار استفاده می‌شود. چوب راش رایج‌ترین چوبی است که برای ساخت مبلمان استیل و کلاسیک از آن استفاده می‌شود.

اگر میخواهید درباره مبلمان ایتالیایی بیشتر بدانید روی همین متن کلیک کنید

پارچه مبلی کلاسیک

مبلمان کلاسیک و نیمه کلاسیک همانطور که از نامشان پیدا است برای یک دکوراسیون کلاسیک طراحی شده‌اند بنابراین همه چیز باید مطابق با چیدمان سبک کلاسیک باشد.

انتخاب پارچه مبلی نیز بر اساس طرح کلاسیکی که مبلمان دارد صورت می‌گیرد. بهترین نوع پارچه‌ها برای مبلمان کلاسیک پارچه‌های مخمل، چرم و پارچه‌های کتان طرح دار هستند.

خرید مبلمان
خرید مبلمان کلاسیک

ویژگی‌های مبل کلاسیک و نیمه کلاسیک

همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم یکی از مهمترین شاخصه‌های مبل‌های کلاسیک بدنه منبت کاری شده آنها است. در مبل‌های کلاسیک قسمت تاج مبل، دسته‌ها و چارچوب اصلی مبلمان دارای کنده کاری‌های ظریف و ساده است. معمولا دسته‌ها به صورت باریک طراحی می‌شوند و قسمت تکیه گاه مبل خیلی بلند نیست.

لمسه دوزی مبلمان کلاسیک

ویژگی دیگری که در اکثر مبل‌های کلاسیک می‌توان مشاهده کرد لمسه دوزی است. لمسه دوزی به معنای دوخت‌های لوزی شکلی است که با کمک کوک‌های منظم روی قسمت‌های پارچه ای مبلمان ایجاد می‌شود. معمولا در این قسمت از دکمه‌ها یا نگین‌های زیبا استفاده می‌شود تا زیبایی مبلمان چند برابر شود. به مبل‌هایی که دارای لمسه دوزی‌های فراوان هستند و این لمسه دوزی‌ها در قسمت‌های مختلف از جمله دسته‌ها و پشت مبلمان نیز وجود دارد مبل چستر گفته می‌شود که نوعی  مبل کلاسیک محسوب می‌شود.

ظرافت مبلمان کلاسیک

مبل‌های کلاسیک از جمله ظریف‌ترین مبلمان هستند و از نظر ظاهری بسیار زیبا و در عین حال محکم و با استقامت بالا به نظر می‌رسند. استحکام و دوام مبل کلاسیک به دلیل مرغوبیت چوب به کار رفته در ساخت آن است. در مقایسه با مبل‌های استیل مبل‌های کلاسیک و نیمه کلاسیک جمع و جورتر به نظر می‌رسند. به همین دلیل استفاده از آنها در فضاهای کوچک نیز میسر است و برای دیده شدن بر خلاف مبلمان استیل نیاز به فضای بزرگ ندارند.

کیفیت بالای مبل کلاسیک

مهمترین دلیل بالا بودن کیفیت مبل‌های کلاسیک مرغوبیت چوب و همچنین پارچه‌های به کار رفته در تولید آنها است. اگرچه در مقایسه مبلمان راحتی قیمت گران‌تری دارند اما دوام و استحکام و همچنین زیبایی آنها به مراتب بیشتر از مبل‌های راحتی است، ضمن این که از نظر زیبایی  و شکل ظاهری بسیار شیک هستند و مناسب برای استفاده در یک فضای لوکس یا کلاسیک طراحی شده‌اند. معمولا از چوب راش، گردو و چنار در ساخت مبل‌های کلاسیک استفاده می‌شود که مرغوب‌ترین چوب‌های صنعت مبلمان محسوب می‌شوند. قسمت  نشیمن مبل‌های کلاسیک را نیز اغلب از جنس فوم سرد تهیه می‌کنند به همین دلیل علاوه بر راحتی در زمان استفاده طول عمر و دوام بیشتری نیز دارند.

منبت مبلمان کلاسیک
کیفیت مبل کلاسیک

چیدمان مبل کلاسیک و نیمه کلاسیک

انتخاب مبلمان بر اساس ابعاد و فضای نشیمن یا پذیرایی صورت می‌گیرد. مبل‌های کلاسیک همانند مبل های استیل برای فضاهای باز طراحی شده اند و استفاده از آنها در فضاهای خیلی کوچک باعث می‌شود که زیبایی مبل دیده نشود. برای این که یک مبلمان کلاسیک زیباتر دیده شود سایر المان‌های موجود در فضای دکوراسیون باید با سبک آن متناسب باشند. به طور مثال فرش‌های سنتی، آباژور و لوسترهای شکیل و کلاسیک و همچنین انتخاب تم رنگی مناسب  برای سبک دکوراسیونی کلاسیک می‌تواند یک مبلمان کلاسیک را بیش از پیش چشم نواز سازد. توجه به پرده‌ها، اکسسوری‌های تزئینی و … نیز می‌تواند مکمل چیدمان مبل‌های کلاسیک باشد.

انتخاب رنگ مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک دارای قوانین خاصی برای انتخاب رنگ است. با توجه به این که مبل‌های کلاسیک غالبا در دکوراسیون‌های کلاسیک و لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند انتخاب رنگ نیز باید بر همین اساس صورت گرفته و متناسب با فضای داخلی باشد.

معمولا برای مبلمان کلاسیک از رنگ‌های خنثی استفاده می کنند. بدنه مبل‌های کلاسیک غالبا رنگ‌هایی مثل انواع طیف قهوه‌ای و گاهی به رنگ طبیعی چوب انتخاب می‌شود. پارچه مبلمان نیز از میان طیف رنگی قهوه‌ای، طوسی، زرشکی، سرمه ای و سبز یشمی انتخاب می‌شود. می‌توان از پارچه‌های طرح‌دار برای این سبک مبلمان استفاده کرد اما با توجه به منبت کاری‌های روی چوب و همچنین شکل طراحی در صورتی که از پارچه‌های پر نقش و نگار استفاده کنید فضای داخلی بسیار شلوغ و کوچک به نظر می‌رسد. پس اگر قصد دارید در یک چیدمان با مبل کلاسیک فضا بازتر دیده شود بهتر است سراغ پارچه‌هایی با طرح و نقش کمتر بروید.

ست مبلمان کلاسیک

معمولا ست مبلمان کلاسیک هفت نفره است که از یک کاناپه دو نفره، یک کناپه سه نفره و دو مبل تک نفره تشکیل می‌شود. مبل‌های کلاسیک غالبا دارای کوسن هستند، این کوسن‌ها متناسب با پارچه اصلی مبلمان و در تکمیل آن طراحی می‌شوند.

انتخاب جلو مبلی و عسلی برای مبل کلاسیک

برای این که ست مبلمان کلاسیک کامل شود، نیاز به جلومبلی و عسلی دارید. انتخاب این اقلام نیز باید با توجه به سبک مبلمان صورت گیرد. معمولا برای مبلمان کلاسیک جلومبلی و عسلی‌های مستطیل شکل یا بیضی انتخاب می شوند. بهتر است که از نظر رنگ این اقلام کاملا هم رنگ مبلمان انتخاب شوند، همچنین در صورت وجود منبت کاری روی جلو مبلی یا عسلی‌ها باید این منبت کاری‌ها با منبت کاری روی مبلمان کاملا یکسان بوده و یا طرح‌های مشابهی داشته باشند.

قیمت مبلمان کلاسیک

قیمت و هزینه‌ای که برای مبل کلاسیک می پردازید بستگی به فاکتورهای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به مرغوبیت چوب به کار رفته در مبلمان، جنس پارچه، تعداد مبلمان موجود در ست و همچنین طرح و مدل مبلمان شما خواهد داشت.

در واقع هرچه مبلمان با کیفیت‌تری انتخاب کنید مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود. با این وجود توصیه می‌شود که در مورد مبلمان کلاسیک با توجه به اهمیت بالایی که کیفیت چوب مبلمان در دوام مبل کلاسیک دارد حتما با پرداخت هزینه مناسب یک مبلمان با دوام و کیفیت بالا تهیه کنید.

مبل کلاسیک

نکات مهم انتخاب مبلمان کلاسیک

در این بخش به مهمترین نکات در خرید و نگهداری مبلمان کلاسیک اشاره می کنیم که می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد:

– در صورتی که فضای خانه شما کوچک است بهتر است از مبل های ظریف تر یا نیمه کلاسیک استفاده کنید. مبل‌های کلاسیک برای فضاهای باز و بزرگ طراحی شده اند و استفاده از آنها در فضاهای کوچک زیبایی مبل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

– در زمان انتخاب و خرید به کیفیت منبت کاری‌ها و یکسان بودن طرح‌های آن توجه کنید.

– بهترین پارچه برای رومبلی در مبل‌های کلاسیک، پارچه‌های چرم، مخمل، ژاکارد و کتان طبیعی است.

– کیفیت لمسه دوزی‌ها را قبل از خرید مبلمان چک کنید.

– انتخاب کوسن می‌تواند در زیبایی مبلمان کلاسیک تاثیرگذار باشد بهتر است مدل و طرحی را انتخاب کنید که با مدل اصلی پارچه مبلمان از نظر طرح و رنگ متناسب باشد.

– برای زیباتر دیده شدن مبلمان کلاسیک به المان‌های دکوری دیگر مثل پرده‌ها، مجسمه‌ها، تابلوها، فرش و … توجه کنید. این وسایل باید از نظر سبک دکوراسیونی و همچنین رنگ در تناسب کامل با مبلمان کلاسیک باشند.

– در زمان خرید ضمانت‌های لازم در مورد چوب و پارچه مبلمان را از فروشنده بخواهید ضمن این که در مورد تمیز کردن و نگهداری مبلمان کلاسیک توصیه های لازم را از فروشنده دریافت کنید.

جمع بندی نهایی

مبلمان کلاسیک از نظر زیبایی و طراحی بسیار شباهت به مبل های استیل دارند، با این وجود از نظر قیمت و همچنین ابعاد مبلمان نسبت به مبل‌های استیل ارزان‌تر و جمع و جورتر هستند. استفاده از آنها در دکوراسیون‌های لاکچری، کلاسیک و سنتی کاربرد دارد و بهترین انتخاب برای خانه‌هایی با سبک دکوراسیونی اروپایی است. مبلمان کلاسیک از جمله محبوب‌ترین مبل‌ها است که با سلیقه ایرانی‌ها تناسب دارد و به همین دلیل یکی از پرفروش‌ترین مبلمان بازار محسوب می‌شود.

درمبلمان کلاسیک و نیمه کلاسیک چه سبکی از مبل هستند؟ چه اطلاعاتی قرار داده ایم ؟

این مطلب براتون مفید بود ؟

روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

رتبه متوسط 3.9 / 5. شمارش آرا: 22

تاکنون کسی به این مطلب رای نداده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *