شستشوی مبلمان منزل

furniture-cleaning-article-from-salami-furniture

شستشوی مبلمان

گاهی اوقات در خانه یا محل کار، سرویس مبلمان ما دچار آلودگی هایی می شود که نیاز به شستشو دارد اما به چند جهت نمی توان کار را به مراکز مربوطه مثل مبل شویی ها سپرد و شستشوی مبلمان منزل باید توسط خودمان صورت بگیرد.
ممکن است وقت کافی نداشته باشیم و مثلا در انتظار یک مهمان خیلی مهم هستیم یا لکه آن قدر کوچک است که صرفه اقتصادی برای شرکت های خدماتی نداشته باشد.
نکته حائز اهمیت این است که در درجه اول جنس پارچه مبلی خود را بشناسیم و بدانیم که مبلمان ما با چه فرمولی رنگ آمیزی شده و چه مواد شوینده ای مناسب چوب و پارچه مبل ماست. برای همین بهتر است در درجه اول با فروشنده مبلمان خود تماس بگیرید و اطلاعات کافی و دقیق از ایشان اخذ کنید. دقت داشته باشید که بعضی پارچه ها مثل پارچه های مبلی نانو و یا مخمل، حساسیت بسیار بالایی نسبت به بعضی شوینده ها و سطح دمای آب دارند.


تجهیزات شستشوی مبلمان منزل

همانطور که پیش تر گفتیم، اول باید جنس پارچه و فرمول رنگ کاری مبلمان را شناخته و حساسیت ها و نبایدهای این دو جنس به کار رفته را بشناسیم و سپس اقدام به شستشوی مبلمان کنیم.
اما برای سرعت بخشیدن و بهتر عمل کردن نیاز به چهابزار کاری داریم؟! خب تقریبا در تمام منازل آنچه که مورد نیاز است یافت می شود و میتوان به چند دستمال آب گیر، دو سطح آب، فرچه، مواد شوینده (پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، شامپو فرش)، جارو برقی آب و خاک و فرچه زبر و فرچه نرم و ترجیحا دستگاه بخارشوی بسنده کرد.
البته بعضی از این ها را هم می شود حذف کرد مثل جاروبرقی آب و خاک (دقت کنید که حتما از جاروبرقی آب و خاک استفاده کنید وگرنه جاروبرقی های معمولی به دلیل نفوذ آب میسوزد و همسرتان شما را به قتل خواهد رساند ! )


مواد شوینده در شستشوی مبلمان

پیشنهاد ما و البته عمومی ترین ماده شوینده ای که می توانید برای شستشوی مبلمان خانه خود استفاده کنید شامپو فرش است اما حقیقت امر این است که شامپوفرش ها ممکن است بعضی لکه ها را پاک نکند و نیاز به پاک کننده قوی تری داشته باشید. همیشه این را در نظر بگیرید که شرکت های خدماتی قالیشویی از مواد شیمیایی نگهدارنده رنگ برای سطح پارچه های حساس مبل استفاده می کنند و این برای یک شستشوی خانگی امکان پذیر نیست و احتمال این وجود دارد که استفاده از مواد شوینده ای به جز شامپو فرش باعث آسیب رساندن به پارچه مبل شما شود. اما اگر اطمینان دارید که پارچه های مبلی شما حساسیت بالایی ندارند و دوام زیادی دارند و از کیفیت رنگ بالایی برخوردار هستند ترکیب قوی تر خانگی دیگری نیز با استفاده از ۷۰% آب ، ۳۰%مایع ظرفشویی و ۱۰% پودر لباسشویی به دست می آید و مقدار قید شده از هر جزء این ترکیب بنا به تجربه شما قابل تغییر می باشد. دقت کنید که پیش از شستشو بخش کوچکی از مبل را (مثلا قسمت های پشتی مبل که دارای پارچه است) مورد شستشو قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید که این مواد باعث آسیب به پارچه مبلی شما نمی شود.
ضمن اینکه ما استفاده از مایع ظرفشویی پریل و پودرلباسشویی پرسیل را به عنوان قوی ترین پاک کننده ها به شما پیشنهاد می کنیم

 

لوازم شستشوی مبلمان
شستشوی مبلمان و تجهیزات مربوطه

مرحله شستشوی مبلمان

همیشه برای شستشوی مبلمان اگر سرویس شما دارای تشک و کفی های جداشونده هست، آن ها را برداشته و کف مبلمان را با جارو برقی تمیز کنید. دقت کنید که شیارهای بین کف و پشتی های مبل مرکز تجمع گرد و غبار و آشغال های ریزی است که با دقت باید جارو کشیده شود. سپس با استفاده از دستمال آب گیر اول و آغشته کردن آن به مواد شوینده، سطح پارچه های مبل را خیس کنید و با فرچه با حرکات دورانی و چرخشی بسایید تا کاملا کف کند و لکه ها از بین برود. سعی کنید به صورت بخش بخش این کار را انجام دهید چون پارچه و ابر داخلی مبل به شدت آب گیر هست و اگر شما سطح مبل را کامل خیس کنید و از ابتدا تا پایان را بخواهید فرچه بکشید بعد از چند لحظه تمام مبل خشک شده و آب را به داخل می کشد و این باعث پوسیدگی کلاف مبل شما می شود اما اگر به صورت قسمت قسمت این کار را انجام دهید می توانید آب را در سطح نگه داشته و یک بار بیشتر نیاز به پاشش مواد شوینده و آب نیست. همیشه دقت کنید که فرچه شما با سطح چوبی مبل تماس پیدا نکند !!
پس از اینکه تمام بخش ها را شستید نوبت به بخش چوبی میرسد که با استفاده از یک دستمال نرم مرطوب و یا ترجیحا استفاده از پارافین خوب می توانید چوب را دستمال کشی کنید.
این کار مستلزم حوصله زیادی هست اگر از آن دسته افراد کم حوصله هستید اصلا فکر شستشوی مبل در خانه را هم نکنید!
برای آب کشی مبل فقط یک راه وجود دارد و آن استفاده از جاروبرقی آب و خاک است در غیر اینصورت مبل ها را روبروی باد کولر یا پنکه و یا در فضای باز بدون گردوخاک قرار دهید تا کاملا خشک شود.
همچنین اگر سوالی در این خصوص دارید ما آماده پاسخ گویی به شما هستیم

 


لکه بری مبلمان

برای از بین بردن لکه نیازی به شستشوی آنچنانی و وقت گیر نیست و از ترکیبات بسیار ساده تری هم می شود بهره گرفت که در زیر به چند مورد آن ها اشاره می کنیم

↩️ لکه های چربی : استفاده از ترکیب الکل و کمی نمک و مالیدن روی لکه چربی، باعث از بین رفتن آن می شود و اگر جنس رویه مبل شما ابریشمی است با استفاده از یک برگه کاغذ خشک روی آن را پوشانده و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه به کاغذ بچسبد.

↩️ آثار به جامانده از سوختگی یا زردی های سیگار را می توانید استفاده از یک حبه قند از بین ببرید. فقط کافی است قند را روی لکه بکشید و آن قدر ادامه دهید تا زردی از بین برود. اگر پارچه شما از الیاف مصنوعی است، آن را با آبلیمو می توانید پاک کنید اما بخش های به طور جدی آسیب دیده را نمی شود کاری کرد .
↩️ لکه نوشابه – اگر انواع نوشابه روی مبل شما ریخت و باعث رنگ دادن به آن شده کمی نمک روی لکه بریزید و سپس با اسفنج یا پارچه آب گیر آغشته به آب گرم (بدون مواد شوینده) آب کشی نمایید.
↩️ لکه مرکب را هم می توانید با کمی خیس کردن محل و استفاده از نمک معمولی و اسفنج پاک کنید اما دقت کنید چون ممکن است باعث پخش شدن مرکب شوید.
↩️ لکه خون – استفاده از مقداری نشاسته مخلوط شده در آب (به میزان بزرگی لکه) و کاملا غلیظ شده، سپس روی لکه را کاملا با خمیر بدست آمده از نشاسته بپوشانید و منتظر شوید که خشک شود، پس از خشک شدن آن را بتراشیدو با فرچه یا بُرس محل را پاک کنید.
⛔️ دقت کنید که تمام موارد بالا با توجه به داشتن یک پارچه استاندارد و استفاده در شرایط عادی است و هر کدام از آن ها احتمال آسیب رساندن به مبلمان شما را دارد پس بهتر است قبل از هر چیزی آن را روی قسمت های پشتی مبل خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید به رویه ی مبل شما آسیب نمی رساند.
البته پاک کننده های قوی تری هم مثل آب ژاول، آمونیاک، گلیسیرین، سدیم و … هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید اما ما به هیچ عنوان استفاده از آن ها را پیشنهاد نمی کنیم چون بعضا دیده شده که شرکت های خدماتی شستشو با چندین سال سابقه کار و تجربه نیز در حین استفاده از این ها دچار آسیب های جدی شده اند.

درشستشوی مبلمان منزل چه اطلاعاتی قرار داده ایم ؟

این مطلب براتون مفید بود ؟

روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

رتبه متوسط 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون کسی به این مطلب رای نداده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *